نمایندگی تعمیرات جنرال الکتریک

علت آب ندادن کولر گازی چیست؟ (عدم تخلیه آب در کولر گازی)

علت آب ندادن کولر گازی چیست؟ (عدم تخلیه آب در کولر گازی)

همانطور که میدانید گاز در کولر گازی یا اسپیلت با حرکت بر روی کویل کندانسور گرما را جذب کرده و طبق فرآیند معیان تبدیل به مایع شده و از لوله ها و شلنگ های دستگاه شما به صورت آب مقطر خارج میشود. یکی از علائم صحیح کارکردن کولر شما خروج آب از کولر گازی شماست.در مورد عدم تخلیه آب در کولر گازی می توان این طور قضاوت کرد که این مسئله می‌تواند چند عامل مختلف داشته باشد. ما در این مقاله سعی داریم درمورد تمامی دلایل عدم تخلیه ی آب از کولر گازی را به همراه راه حل های آن، صحبت کنیم.

علل عدم تخلیه آب کولر گازی

علل عدم تخلیه ی آب اسپیلت میتواند بسیار متفاوت باشد. که ما به طور کلی سعی کردیم ، جامع ترین علت های آنرا که در همه ی برند ها و مدل های کولر گازی مشترک هست را برای شما بیان کنیم .توجه داشته باشید که علاوه بر مطالعه ی این مقاله میتوانید جهت دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد کولر گازی خود با همکاران ما در بخش تعمیرات کولرگازی تماس حاصل فرمایید.

اقلیم گرم و خشک

همان طور که می دانید، اساس کار دستگاه های کولر گازی جذب رطوبت هوای داخل محیط است. بنابراین اگر در اقلیم گرم و خشک از کولر گازی استفاده می کنید، عملاً رطوبت زیادی در هوا وجود ندارد که کولر بتواند آن را جذب کند. لذا در این حالت خارج نشدن آب از کولر گازی به دلیل نقص فنی در آن نیست و روند طبیعی کار دستگاه است. البته در اوایل روز که هوا خنک تر است، مقداری آب از دستگاه خارج می شود؛ چرا که در هوای خنک، رطوبت بیشتر است.

اختلال در عملکرد سنسور دما یا ترمیستور کولر گازی

سنسور دما یا ترمیستور یک قطعه بسیار مهم در کولر گازی است که وظیفۀ تعیین دمای مورد نیاز برای محیط و اعلام میزان دما به برد دستگاه از طریق تغییر مقاومت خود بر اثر تغییر دما را بر عهده دارد. در این مواقع برد تصمیم می گیرد که باید چه فرمانی را با توجه به دمای محیط به دستگاه ارسال کند. تصور کنید ترمیستور یا سنسور دما از کار افتاده باشد و دمای منطقی به برد اعلام نشود.  از سوی دیگر توجه داشته باشید میزان رطوبت جمع شده در کولر گازی متناسب با میزان سرمایش آن است. لذا با خراب شدن ترمیستور، کار سرمایش دستگاه نیز کاهش یافته و رطوبت کافی از کولر خارج نمی شود.

اختلال در عملکرد سنسور دما یا ترمیستور کولر گازی

خراب شدن برد کولر گازی

همانطور که میدانید برد کولر گازی همانند مغز آن میباشد و چون کنترل همه ی عملکرد های کولر به عهده ی آن است خرابی در هر بخش آن تنایج متفاوت به همراه خواهد داشت. اگر برد کولر گازی خراب شود، باعث اُفت سرمایش و تولید کم رطوبت خواهد شد. در این شرایط  نیاز به تعمیر برد کولر گازی است تا بتواند مشکل تخلیه نشدن آب از دستگاه را برطرف کند.

مقالات مرتبط: تعمیر برد کولرگازی | تعمیر برد اسپلیت

کاهش گاز خنک کننده کولر گازی

کم یا زیاد بودن گاز مبرد یا گاز کولر گازی می‌تواند در روند عملکرد آن اختلال ایجاد کند؛ که یکی از این موارد عدم تخلیه درست رطوبت از دستگاه می باشد. تصور کنید گاز خنک کننده کولر گازی شما کاهش پیدا کرده باشد. بنابراین رطوبت آن نیز کاهش می یابد و در نتیجه میزان تخلیه آب از کولر گازی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.بنابراین میتوان با سنجیدن فشار گاز کندانسور از وجود این مشکل مطمئن شد.

گرفتگی شیلنگ تخلیه کولر گازی

آخرین دلیل برای عدم تخلیه آب کولر گازی می تواند بسته بودن مسیر تخلیه دستگاه باشد.لوله کولر گازی در طی زمان میتواند توسط گردغبار یا ذرات درشت تر مسدود شود. که پس از یک بررسی ساده به وسیله یک نفر سرویس کار می توان آن را برطرف ساخت.

گرفتگی شیلنگ تخلیه کولر گازی

علائم گرفتگی مسیر تخلیه کولر گازی

حجم زیاد گرد و غبار و رسوبات می ‌توانند مسیر تخلیه رطوبت دستگاه را دچار گرفتگی کنند. در این صورت این علائم را در دستگاه مشاهده خواهید کرد:

  • انباشت آب در داخل سینی تخلیه کولر گازی
  • آبریزی بیش از حد از پنل داخلی کولر گازی
  • استشمام بوی کپک از داخل کولر گازی (به دلیل تولید قارچ و کپک در داخل دستگاه)
  • نم زدگی دیوار زیر پنل داخلی کولر گازی

روش های جلوگیری از بسته شدن مسیر تخلیه کولر گازی

شستشوی پیوسته مسیر تخلیه آب از کولر گازی

دست کم سالی یک بار مسیر تخلیه کولر گازی تمیز شود تا رسوبات حاصل از فرسوده شدن شیلنگ از آن خارج شوند. در صورت لزوم، شیلنگ تخلیه کولر گازی را عوض کنید.

استفاده از فیلتر هوای مرغوب

هر چه فیلتر هوای کولر گازی تمیزتر و مرغوب‌تر باشد، گرد و غبار و رسوبات کم‌تری داخل کویل های اواپراتور آن می شوند. همچنین سرکشی دوره‌ای و تمیز کردن فیلترهای کولر گازی نیز از تأثیر گذاری خوبی برای جلوگیری از گرفتگی مسیر تخلیه آب برخوردار است.

روش های جلوگیری از بسته شدن مسیر تخلیه کولر گازی

اضافه کردن مقداری مایع سفید کننده و یا سرکه در مسیر تخلیه آب کولر گازی

هر از چند گاهی مقداری سرکه مخلوط شده در آب، و یا مایع سفید کننده دستشویی را در داخل شیلنگ تخلیه آب کولر گازی بریزید تا جرم آن گرفته شود و بدین ترتیب از بسته شدن لوله تخلیۀ آب کولر گازی جلوگیری به عمل آید.

مشکلات ناشی از عدم تخلیه آب از کولر گازی

همان طور که متوجه شده اید، روند طبیعی فعالیت کولر گازی به این شکل است که در زمان کار کردن کولر گازی، همواره مقداری رطوبت در آن تولید و تخلیه می شود. اینک باید به این موضوع بپردازیم که اگر بنا به هر دلیل آب کولر گازی تخلیه نشود، چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت:

  • یخ زدن پنل کولر گازی
  • نم زدن دیوار پشت پنل داخلی کولر گازی
  • ریختن آب از پنل و خرابی وسایل داخل منزل مثل فرش و مبلمان
  • ایجاد قارچ و کپک در داخل کولر گازی و ابتلای افراد به بیماری های تنفسی از جمله آسم
  • کاهش قدرت سرمایش کولر گازی
  • بروز اختلال در روند کار کولر گازی و آسیب دیدن قطعات داخلی آن

مقالات مرتبط: علل اصلی خنک نکردن کولر گازی

مشکلات ناشی از عدم تخلیه آب از کولر گازیسخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم به دلایل رایج درمورد عدم تخلیه ی آب در کولر گازی بپردازیم .بنا به دلایل متعدد ممکن است روند تخلیه آب از کولر گازی با اختلال مواجه شود و بدین ترتیب آب در داخل سینی دستگاه تجمع پیدا کند. در این مورد نیاز است تا دستگاه یک بار به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و چنان‌چه گرفتگی در  مسیر تخلیه آب از کولر گازی مشاهده شود، بی درنگ اقدامات لازم نسبت به رفع آن صورت پذیرد؛ چرا که تجمع بیش از حد رطوبت در داخل دستگاه می تواند گذشته از آسیب رساندن به قطعات داخلی آن باعث بروز خسارات به دیوار و وسایل داخل خانه نیز بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

من این متن را مطالعه کردم واقعا کاربردی بود ممنون از زحمات شما، برای تعمیر یخچال با شماره نمایندگی تماس میگیرم.
نام و نام خانوادگی
عنوان

جدول محتوا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سایر مقالات

نحوه-چیدمان-مواد-غذایی-در-یخچال-جنرال-الکتریک-شاخص
راهنمای چیدمان داخل یخچال فریز
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
تعمیر و تعویض فیلتر یخچال پروفایل
تعویض فیلتر یخچال پروفایل
شستن پتو با لباسشویی
چگونه پتو را با لباسشویی بشوییم؟
ترموستات یخچال
ترموستات یخچال
در-مورد-برچسب-انرژی-چقدر-میدانید-شاخص
در مورد برچسب انرژی چقدر میدانید؟
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
تاثیر-قطعی-برق-بر-لوازم-خانگی-شاخص
تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی