نمایندگی تعمیرات جنرال الکتریک

علت گرفتگی لوله ناودان یخچال + نحوه رفع آن

گرفتگی لوله ناودان یخچال، یکی از مشکلات رایج در یخچال فریزر هاست که ممکن است به مرور زمان برای یخچال شما هم پیش بیاید. بنابراین دانستن علت گرفتگی لوله ناودان و روش های رفع آن امری ضروریست.

در این مقاله از نمایندگی مجاز تعمیرات جنرال الکتریک، به بررسی علل گرفتگی لوله ناودان یخچال، نشانه های گرفتگی لوله و راهکارهای رفع گرفتگی؛ می پردازیم. همچنین شما می توانید در صورت خرابی یخچال جنرال الکتریک خود برای دریافت خدمات تعمیرات در محل با تلفن شرکت جنرال الکتریک تماس حاصل نمایید.

22225007_021 پاسخگو 24 ساعته حتی در روز های تعطیل.

نحوه عملکرد لوله ناودان یخچال فریزر

لوله ناودان یا لوله فاضلاب که در قسمت پشتی یخچال قرار دارد مسئول تخلیه آب تولید شده توسط یخچال است. وظیفه اصلی این لوله، جمع‌آوری آبی است که در فرایند سرد شدن هوا (برفک)در داخل یخچال تشکیل می‌شود و سپس تخلیه آن به سیستم فاضلاب است. لوله ناودان به صورت عمودی و مستقیم به سیستم فاضلاب متصل می‌شود و باید بدون هرگونه انسدادی عمل کند تا جریان آب به درستی صورت گیرد. گاهی ممکن است به مرور زمان لوله ناودان دچار گرفتگی شود، که در ادامه علت گرفتگی لوله یخچال را به طور کامل شرح می دهیم.

علت گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر

گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. که در ادامه، علل متداول برای گرفتگی لوله ناودان یخچال فریزر را بررسی خواهیم کرد:

خرابی سیستم دیفراست یا یخ زدایی یخچال

هنگامی که هوا در داخل فریزر سرد می‌شود، رطوبت تبدیل به یخ می‌شود؛ این یخ باید توسط سیستم دیفراست آب شده و از طریق لوله ناودان تخلیه شود. در صورت خرابی سیستم یخ زدایی ممکن است یخ به لوله ناودان رسیده و در آن تجمع کند و سبب یخ زدگی سیستم شود. این موضوع می‌تواند باعث گرفتگی لوله شده و جریان آب را متوقف کند.

ته مانده مواد غذایی؛ علت گرفتگی لوله ناودان یخچال

وقتی ته مانده مواد غذایی به داخل لوله ناودان ریخته شوند، ممکن است باعث انسداد و گرفتگی آن شوند. این مواد غذایی می‌توانند شامل ذرات کوچکی مانند برنج، نان، سبزیجات، میوه‌ها، گوشت و…باشند.

علائم گرفتگی لوله ناودان یخچال

گرفتگی لوله ناودان یخچال می‌تواند باعث مشکلاتی در عملکرد یخچال شود. در ادامه، علائم گرفتگی لوله ناودان یخچال را بررسی خواهیم کرد:

  • عدم تخلیه آب و تجمع آب در کف یخچال: یکی از علائم اصلی گرفتگی لوله ناودان، عدم تخلیه آب تولید شده توسط یخچال است. اگر آب یخچال به درستی از طریق لوله ناودان خارج نشود و به جای آن درون یخچال تجمع کند، این ممکن است نشانه گرفتگی لوله ناودان باشد.
  • عدم سرد شدن یخچال: اگر یخچال به طور کامل سرد نشود و دمای داخل آن به صورت مطلوب کاهش نیابد، این ممکن است نشانه گرفتگی لوله ناودان باشد. انسداد لوله می‌تواند باعث محدود شدن جریان هوا و عدم انتقال حرارت به درستی شود.
  • صداهای غیرعادی: در برخی موارد، گرفتگی لوله ناودان می‌تواند باعث تولید صداهای غیرعادی در یخچال شود. این صداها ممکن است شامل صداهای خرد شدن یا جریان آب باشد.
  • افزایش رطوبت: هنگامی که لوله ناودان مسدود شود، آب تولید شده توسط یخچال نمی‌تواند به درستی تخلیه شود. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش رطوبت درون یخچال و ایجاد محیط مناسب برای رشد قارچ و باکتری‌ها شود.
  • ایجاد قطرات آب روی دیواره های یخچال (عرق کردن یخچال) : گرفتگی لوله ناودان ممکن است باعث نشت آب شود. این امر می‌تواند باعث رطوبت و خیس شدن دیواره های یخچال شود.
  • بوی نامطبوع: گرفتگی لوله ناودان می‌تواند باعث تولید بوی نامطبوع در یخچال شود. این بو معمولاً ناشی از تجمع و تخمیر مواد غذایی درون لوله است.

مقالات مرتبط: علت گرم شدن یخچال چیست؟

علائم گرفتگی لوله ناودان یخچال

نحوه رفع گرفتگی لوله ناودان یخچال

با انجام مراحل زیر می‌توانید مشکل رفع گرفتگی لوله ناودان یخچال را به راحتی در منزل برطرف کنید:

  1. قطع برق: قبل از هر کاری، ابتدا برق یخچال را قطع کنید. این کار از لحاظ ایمنی و جلوگیری از خطر برق گرفتگی  بسیار مهم است.
  2. آب گرفته را تخلیه کنید: اگر لوله ناودان گرفتگی دارد، احتمالاً آب درون یخچال جمع شده است. بنابراین، باید آب را تخلیه کنید. برای این کار، ابتدا یخچال را از محتویات آن خالی کرده و کشوهای یخچال را خارج نمایید و سپس آب را تخلیه کنید.
  3. بررسی لوله ناودان: در صورت وجود برفک بر روی لوله آن را پاک و تمیز کنید. در صورت وجود یخ در قسمت لوله ناودان یخچال، کمی آب داغ بر روی لوله بریزید تا یخ‌ها ذوب شوند. و در نهایت در صورت گرفتگی لوله با یک میله فلزی باریک گرفتگی لوله را باز نمایید.

نحوه رفع گرفتگی لوله ناودان یخچال

روش های جلوگیری از گرفتگی لوله ناودان یخچال

در زیر روش‌هایی برای جلوگیری از گرفتگی لوله ناودان یخچال را بررسی خواهیم کرد:

  • نظافت منظم: یکی از عوامل اصلی گرفتگی لوله ناودان یخچال، تجمع یا رسوبات آب و یا یخ درون لوله است. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است لوله ناودان را به طور منظم و با استفاده از مواد شوینده مناسب تمیز کنید.
  • استفاده از آب تصفیه شده: آب شهری ممکن است حاوی مواد جامد و معدنی باشد که می‌تواند به تشکیل رسوبات درون لوله ناودان یخچال منجر شود. بنابراین، استفاده از آب تصفیه شده می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی لوله ناودان کمک کند.
  • عدم بستن هوا: مطمئن شوید که هوا به طور صحیح در اطراف یخچال جریان دارد. بسته شدن کامل فضای اطراف یخچال می‌تواند باعث افزایش دما و تشکیل رطوبت درون لوله ناودان شود که به گرفتگی لوله ناودان منجر می‌شود.

روش های جلوگیری از گرفتگی لوله ناودان یخچالسخن آخر

در این مقاله به بررسی تمامی علت های  گرفتگی لوله ناودان یخچال و  نحوه رفع آن پرداخته شده است. در صورتی که با رعایت نکات بالا مشکل پیش آمده رفع نشده احتمالا خرابی لوله بسیار جدی است و باید توسط یک تکنسین متخصص عیب یابی و تعمیر شود. بنابراین توصیه می کنیم از یک تعمیرکار مجرب تعمیرات یخچال کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

من این متن را مطالعه کردم واقعا کاربردی بود ممنون از زحمات شما، برای تعمیر یخچال با شماره نمایندگی تماس میگیرم.
نام و نام خانوادگی
عنوان

جدول محتوا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سایر مقالات

نحوه-چیدمان-مواد-غذایی-در-یخچال-جنرال-الکتریک-شاخص
راهنمای چیدمان داخل یخچال فریز
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
تعمیر و تعویض فیلتر یخچال پروفایل
تعویض فیلتر یخچال پروفایل
شستن پتو با لباسشویی
چگونه پتو را با لباسشویی بشوییم؟
ترموستات یخچال
ترموستات یخچال
در-مورد-برچسب-انرژی-چقدر-میدانید-شاخص
در مورد برچسب انرژی چقدر میدانید؟
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
تاثیر-قطعی-برق-بر-لوازم-خانگی-شاخص
تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی