نمایندگی تعمیرات جنرال الکتریک

چگونه از قابلیت گرمایش کولر گازی در زمستان استفاده کنیم؟

یکی از اقداماتی که در شروع فصل سرما باید انجام شود، تبدیل وضعیت کولر گازی به حالت گرمایش می‌باشد. چون همان گونه که می‌دانید، کولرهای گازی گذشته از حالت سرمایش، دارای حالت گرمایش نیز هستند. در عین حال یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که بسیاری از اپراتورها – به ویژه در سال‌های نخست استفاده از کولر گازی مطرح می‌کنند – چگونگی تبدیل وضعیت سرمایش به گرمایش آن است. لذا برای آشنایی با این موضوع تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چگونگی استفاده از گرمایش کولر گازی در زمستان

ابتدا کولرهای گازی تنها به عنوان سامانه‌های سرمایشی در نظر گرفته می‌شدند؛ ولی در راستای سیر تکاملی که طی می‌کردند، مجهز به وضعیت گرمایش نیز شدند. بدین ترتیب که در سرمای زمستان با استفاده از کولر گازی اقدام به گرم کردن محیط خانه یا دفتر کار می‌شود.

پیش از هر گونه اقدام به راه اندازی سیستم گرمایش کولر گازی باید این اطمینان را حاصل کنید که آیا کولر گازی که در اختیار دارید، از امکان گرمایش هم برخوردار است یا فقط قابلیت سرمایش دارد. چون بسیاری از کولرهای گازی تنها دارای آپشن سرمایش هستند و تنها برای فصل تابستان مناسب می‌باشند و از قابلیت سرمایشی/ گرمایشی برخوردار نیستند. اما چگونه متوجه این موضوع شویم که آیا کولر گازی ما دارای امکانات گرمایشی نیز هست یا خیر؟

چگونگی تشخیص سرمایشی / گرمایشی بودن کولر گازی

  • مراجعه به دفترچه راهنمای کولر گازی که در زمان خرید کولر در داخل پکیج آن موجود بوده است.
  • بررسی برچسب فنی کولر گازی

بر روی تمامی پانل‌های داخلی و خارجی کولرهای گازی یک در برچسب درج شده که به آن برچسب فنی یا پلاک دستگاه گفته می‌شود. این برچسب حاوی تمامی مشخصات فنی کولر گازی است. شما با مطالعه این برچسب می‌توانید متوجه تمامی اطلاعات فنی از جمله آپشن‌های گرمایشی – سرمایشی دستگاه نیز بشوید. توجه داشته باشید که دستگاه‌های مجهز به هر دو آپشن سرمایش گرمایش از درج عبارت‌های Cooling و Heating بر روی برچسب فنی استفاده کرده‌اند.

  • توجه به تنظیمات روی کنترل دستگاه

وجود آپشن‌های سرمایش و گرمایش را می‌توانید از روی ریموت کنترل دستگاه نیز بررسی کنید.

البته مواردی که در بالا اشاره شد صرفاً برای افراد غیر متخصص و ناآشنا می‌باشد. این در حالی است که یک نفر تعمیرکار کولر گازی می‌تواند به محض دیدن دستگاه و بررسی قطعات آن پی به گرمایشی یا سرمایشی بودن دستگاه ببرد.

چگونگی تشخیص سرمایشی / گرمایشی بودن کولر گازی

مقالات مرتبط : علل اصلی خنک نکردن کولر گازی

چگونگی تبدیل وضعیت کولر گازی به حالت گرمایش

در شروع فصل سرما که قصد تغییر حالت کولر گازی از سرمایش به گرمایش را دارید، نخست باید گزینه Cool (سرمایش) دستگاه را به حالت Heat (هیتر گرمایی) تغییر دهید. برای این کار کافیست که از روی ریموت کنترل دکمه mode را به حالت Heat تغییر دهید.

دقت داشته باشید که سامانه گرمایش کولر گازی با سامانه سرمایشی آن تفاوت اندکی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که کولر گازی روی وضعیت گرمایش یا بخاری قرار دارد، تمام قطعات کولر گازی از جمله کمپرسور آن روشن و مشغول به کار می‌شوند. ولی فن داخلی دستگاه تا زمانی که گرما به یک آستانه تعریف شده‌ای نرسیده باشد، روشن نخواهد شد و این کار بین ۲ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.

از این گذشته، پس از مدتی استفاده از کولر گازی و به دنبال یخ زدن کندانسور یا پنل بیرونی دستگاه، کولر گازی به روی حالت دیفراست می‌رود و فن داخلی خاموش می‌شود تا فرایند یخ زدایی از پانل بیرونی اجرا شود. این کار ممکن است بین ۲ تا ۲۰ دقیقه زمان ببرد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که عملکرد گرمایش کولر گازی تابع شرایط و عواملی است که اگر به درستی هماهنگ نشوند، یا هر یک از قطعات و بخش‌های چرخه آنها با مشکل روبرو شوند، نیاز به تعمیرات اساسی خواهند داشت که این کار از عهده تعمیرکار مجرب کولر گازی ساخته خواهد بود.

مزیت‌های استفاده از گرمایش کولر گازی

  • در صورتی که فضای محیطی شما خیلی بزرگ نباشد، و امکان نصب بخاری و سایر سیستم‌های گرمایشی وجود نداشته باشد، استفاده از کولر گازی مجهز به سامانه گرمایشی می‌تواند بهترین گزینه باشد.
  • اشغال فضایی کم به دلیل نصب بر روی دیوار و تنظیم دما به صورت دقیق
  • امنیت بالا و فاقد خطرات ناشی از نصب بخاری گازی و خطرات ناشی از آن مثل گاز گرفتگی یا آتش سوزی

مزیت‌های استفاده از گرمایش کولر گازی

دلایل کار نکردن سامانه گرمایش کولر گازی

گاهی اوقات ممکن است با وجود تنظیم درست دستگاه، باز هم شاهد عدم گرمایش صحیح و یا وزیدن باد سرد از آن باشیم. در چنین مواردی باید به یکی از این دو عامل مشکوک شویم:

  • کم بودن ظرفیت کولر گازی در مقایسه با متراژ محیط
  • بروز نقص فنی در پانل خارجی دستگاه (که در این صورت دستگاه باد گرم تولید نمی‌کند)

دمای بهینه برای گرمایش کولر گازی

اگر قصد استفاده از سامانه گرمایشی کولر گازی را دارید، بهتر است به منظور استفاده از بهترین راندمان گرمایی و همچنین صرفه‌ جویی در مصرف انرژی، دمای آن را در بازه ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد برای فصل زمستان در نظر بگیرید.

این نکته اضافی را نیز در نظر داشته باشید که بهترین دما برای سرمایش کولر گازی در فصل تابستان، بازه دمایی ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

دمای بهینه برای گرمایش کولر گازی

سخن پایانی

در چند سال اخیر و با پیشرفت فناوری شاهد ظهور کولرهای گازی هستیم که دارای امکان گرمایش برای فصول سرد سال نیز هستند. این دستگاه‌ها با شروع فصل سرما قابلیت تغییر وضعیت از سرمایش به گرمایش را دارند. همان گونه که در این مقاله هم اشاره شد، این تغییر وضعیت دارای سلسله مراحلی است که اگر به درستی انجام نشود، نمی‌تواند خروجی مورد نظر ما را به همراه داشته باشد.

ما در این مقاله به سادگی در مورد استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی صحبت کردیم. اما اگر بنا به هر دلیل متوجه بروز نقص فنی و اختلال عملکرد در کولر گازی خود شدید، حتماً مراتب را با یک تعمیرکار متخصص کولرهای گازی در میان بگذارید تا مشکل در کم‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن برطرف شود. هر گونه مداخلۀ افراد ناآشنا و غیر متخصص در تعمیرات کولر گازی می‌تواند پیامدهای فنی، هزینه‌ای و … به همراه داشته باشد.

سوالات متداول

 آیا می‌توان کولر گازی را به عنوان سیستم گرمایشی در زمستان استفاده کرد؟
بله، البته. البته کولر گازی معمولاً برای خنک کردن هوا طراحی شده است، اما برخی از مدل‌ها قابلیت گرمایش هم دارند.
 آیا استفاده از کولر گازی به عنوان سیستم گرمایشی در زمستان هزینه‌بر است؟
استفاده از کولر گازی به عنوان سیستم گرمایشی ممکن است در برخی مناطق اقتصادی نباشد، زیرا مصرف گاز آن برای تولید گرما بیشتر از سایر سیستم‌های گرمایشی است. اما در برخی موارد، مانند مناطقی که دسترسی به گاز طبیعی ندارند، استفاده از کولر گازی به عنوان سیستم گرمایشی می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.
 چگونه می‌توان کولر گازی را بهینه کرد تا در زمستان بهترین عملکرد را داشته باشد؟
برای بهینه کردن عملکرد کولر گازی به عنوان سیستم گرمایشی، می‌توانید از روش‌هایی مانند عایق کاری منزل، استفاده از پنجره‌های دو جداره، و تنظیم درست دما و حالت عملکرد دستگاه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

من این متن را مطالعه کردم واقعا کاربردی بود ممنون از زحمات شما، برای تعمیر یخچال با شماره نمایندگی تماس میگیرم.
نام و نام خانوادگی
عنوان

جدول محتوا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سایر مقالات

نحوه-چیدمان-مواد-غذایی-در-یخچال-جنرال-الکتریک-شاخص
راهنمای چیدمان داخل یخچال فریز
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
تعمیر و تعویض فیلتر یخچال پروفایل
تعویض فیلتر یخچال پروفایل
شستن پتو با لباسشویی
چگونه پتو را با لباسشویی بشوییم؟
ترموستات یخچال
ترموستات یخچال
در-مورد-برچسب-انرژی-چقدر-میدانید-شاخص
در مورد برچسب انرژی چقدر میدانید؟
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
تاثیر-قطعی-برق-بر-لوازم-خانگی-شاخص
تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی