نمایندگی تعمیرات جنرال الکتریک

علت روغن ریزی موتور یخچال چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد علت روغن ریزی موتور یخچال، علائم روغن ریزی و همچنین راه های رفع این مشکل صحبت کنیم.

کمپرسور یا موتور، مانند قلب تپنده یخچال عمل می کند و عضو حیاتی برای دستگاه محسوب می شود که وظیفه فشرده سازی گاز را دارد. این قطعه با ایجاد فشار بالا، گاز مبرد را فشرده کرده و دمای آن را افزایش می‌دهد. این فشار باعث ایجاد حرارت در کمپرسور می‌شود که سپس به وسیله یک رادیاتور یا فن خنک کننده، خنک می‌شود. این روند توسط بازوها و سوپاپ هایی که در کمپرسور قرار دارند، انجام می شود.

برای حفاظت از قطعات داخلی موتور، عدم سایش زیاد از حد آن ها و همچنین جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات، از روغن در کمپرسور استفاده می شود.

اما گاهی اوقات ممکن است مشاهده کنید که از پشت دستگاه نشتی روغن رخ داده و احتمالا اگر کمپرسور را بررسی کنید، می بینید که سطح آن چرب و روغنی است و به این دلیل است که احتمال زیاد موتور یخچالتان روغن ریزی دارد.

اما علت چیست؟ چطور بفهمم موتور یخچال روغن ریزی دارد؟ این مشکل را چطور حل کنیم؟

چرا کمپرسور روغن ریزی دارد؟

اولین نکته ای که می خواهیم با شما در میان بگذاریم، این است که موتور یخچال اصلا طوری طراحی نشده که روغن داخل آن در گردش باشد و به هر دلیلی از قطعه نشتی کند. بنابراین چرا کمپرسور روغن ریزی دارد؟

نشتی روغن از موتور فقط از یک محل اتفاق می افتد و آن هم لوله های رفت و برگشتی است که از موتور به یخچال وصل شده. این لوله ها با استفاده از جوش، متصل شده اند. در بعضی مواقع و با گذر زمان ممکن است این جوش ها باز شده و قسمت از روغن داخل قطعه به بیرون درز کند. در این حالت روغن ریزی موتور گزارش می شود. 

بنابراین اگر مشاهده کردید که موتور یخچالتان نشتی روغن دارد، فقط کافیست محل اتصال لوله ها از موتور به یخچال را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت کمپرسور یخچال

چطور نشتی روغن کمپرسور یخچال را رفع کنیم؟

توصیه ما به شما این است که برای رفع مشکل روغن ریزی موتور یخچال حتما با یک نمایندگی مجاز تعمیرات یخچال فریزر و به کمک تعمیرکار مجرب و متخصص در این زمینه تماس بگیرید.

اگر خودتان تجربه تعمیر تخصصی یخچال فریزر را داشته و با قطعات مختلف آن آشنایی دارید، می توانید ابتدا لوله های اتصال موتور به یخچال را بررسی کنید. در صورتی که نشتی در این محل اتفاق افتاده، احتمالا باید جوش اتصال را تمدید کنید.

احتمال کمی هم وجود دارد که این لوله ها معیوب و سوراخ شده باشند و در این حالت نشتی رخ داده؛ در این صورت لوله ها باید تعویض شوند.

شفت و حلقه های آسیاب موجود در کمپرسور نیز می تواند با احتمال خیلی کم باعث نشتی روغن شود که برای رفع این مشکل باید این دو قسمت از کمپرسور را نیز بررسی و از سلامت آن اطمینان حاصل فرمایید.

چطور نشتی روغن کمپرسور یخچال را رفع کنیم؟

معایب روغن ریزی یخچال

تا اینجا در مورد علل ایجاد روغن ریزی کمپرسور یخچال و همچنین راهکارهایی برای رفع آن گفتیم. اما حالا نوبت آن است که در مورد معایب روغن ریزی یخچال صحبت شود.

همانطور که در بخش های قبلی گفتیم، در کمپرسور از روغن استفاده می شود تا از سایش قطعات داخلی آن جلوگیری شده و در نهایت عمر مفید قطعات موتور بالا رود.

زمانی که کمپرسور روغن ریزی داشته باشد، بعد از مدتی حجم روغن داخل آن کم شده و باعث می شود قطعات داخلی به مراتب بیشتر از قبل به هم ساییده شوند. این مورد سبب خراب شدن قطعات و در نهایت خرابی موتور می شود.

همچنین در صورت نشتی، احتمال دارد روغن به لوله های کندانسور و اواپراتور بچسبد. این مورد عاملی برای کاهش تبادل حرارت بین لوله ها و محفظه داخلی می شود. در نتیجه دمای یخچال بالا رفته و گرم می شود.

انواع روغن داخل کمپرسور یخچال

برای کمپرسورها از دو نوع مختلف روغن استفاده می کنند. این دو نوع را زیر بررسی کرده ایم:

  • روغن های معدنی: روغن های معدنی شامل پارافین، نفتنیک و ترکیبات آروماتیک هستند. بین این سه مورد، نفتنیک استفاده بیشتری نسبت به دوتای دیگر دارد. روغن های پایه نفتنیک یک مدل ویژه از روغن های سنتزی هستند. ویژگی های این روغن شامل پایداری هیدرولیکی بالا، پایداری اکسیداسیون بالا و انحلال پذیری خوب است.
  • روغن های مصنوعی: روغن های مصنوعی شامل مدل های مختلفی مانند روغن های آلی، گلیکول، آلکیل بنزن و … هستند. در این بین دو مورد روغن های آلی و آلکیل بنزن در صنعت استفاده بسیار زیادی دارند.

انواع روغن داخل کمپرسور یخچالجمع بندی

در این مقاله سعی کردیم علت های بروز روغن ریزی موتور یخچال، روش های برای برطرف کردن این موضوع، معایب مشکل نشتی روغن یخچال و در آخر انواع روغن های مورد استفاده در کمپرسور یخچال را بررسی کنیم.

در صورتی که در هر یک از این موارد سوالی برایتان ایجاد شده، می توانید در بخش نظرات کاربران آن را مطرح کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما بتوانند به این سوال پاسخ دهند.

همچنین اگر برای تعمیر و بررسی تخصصی یخچال فریزر پروفایل نیاز به یک مرکز معتبر و قابل اعتماد دارید، با نمایندگی رسمی و مرکزی تعمیر یخچال پروفایل در تهران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 10 =

من این متن را مطالعه کردم واقعا کاربردی بود ممنون از زحمات شما، برای تعمیر یخچال با شماره نمایندگی تماس میگیرم.
نام و نام خانوادگی
عنوان

جدول محتوا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سایر مقالات

نحوه-چیدمان-مواد-غذایی-در-یخچال-جنرال-الکتریک-شاخص
راهنمای چیدمان داخل یخچال فریز
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
تعمیر و تعویض فیلتر یخچال پروفایل
تعویض فیلتر یخچال پروفایل
شستن پتو با لباسشویی
چگونه پتو را با لباسشویی بشوییم؟
ترموستات یخچال
ترموستات یخچال
در-مورد-برچسب-انرژی-چقدر-میدانید-شاخص
در مورد برچسب انرژی چقدر میدانید؟
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
تاثیر-قطعی-برق-بر-لوازم-خانگی-شاخص
تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی