نمایندگی تعمیرات جنرال الکتریک

علت چروک شدن لباس ها بعد از شستشو در ماشین لباسشویی

لابد برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی متوجه چروک شدن بیش از حد آنها بشوید. خارج کردن لباس‌ها با دمای بالا و چروکیدگی شدید، هرگز رویداد خوشایندی نیست که بسیاری از خانم‌ها با این صحنه‌ها مواجه شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم به دلایل چروک شدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی بپردازیم و راهکارهای جلوگیری از آن را توضیح دهیم.

چرا لباس‌ها در ماشین لباسشویی چروک می‌شوند؟

این‌که چرا لباس‌ها در ماشین لباسشویی چروک می‌شوند، ارتباطی با جنس لباس ها ندارد و ایرادی متوجه ماشین لباسشویی نیست. مهم‌ترین دلیل برای چروک شدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی عملکرد غیرحرفه‌ای خود اُپراتور است که در واقع با انجام یک سری فرایندها و تنظیمات بر روی خود ماشین لباسشویی می‌توان از این مشکل جلوگیری به عمل آورد.

چه کار کنیم که لباس‌ها پس از شستشو در ماشین لباسشویی چروک نشوند؟

دمای مناسب برای لباس‌ها انتخاب کنید

مهم‌ترین دلیل برای چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی، انتخاب دمای نامناسب برای شستشوی لباس‌ها است. عده‌ای از خانم‌ها فکر می‌کنند که دماهای نوشته شده بر روی ماشین لباسشویی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تا حدودی دلخواه هستند؛ در صورتی که لباس‌ها بر اساس جنس و نوع پارچه به کار رفته در آنها نیاز به تنظیمات خاص خود دارند. هر چند مناسب‌ترین دما برای شستشو در ماشین لباسشویی، دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است، اما اولویت نخست برای انتخاب دما، همان دمایی است که شرکت سازنده ماشین لباسشویی با توجه به نوع پارچه به شما توصیه کرده است. پس سری به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود بزنید و دمای هر لباس را با توجه به جنس آن انتخاب کنید.

هر چه دمای انتخابی شما از دمای مناسب برای لباس مورد نظر بالاتر باشد، یعنی از آب گرم‌تری استفاده کنید، احتمال چروک شدن لباس‌ها و آسیب دیدن آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. البته در برخی موارد نیز باعث ایجاد لکه بر روی لباس خواهد شد.

اتصال درست شیرهای آب سرد و گرم را بررسی کنید

جالب است بدانید که گاهی اوقات چروک شدن لباس‌ها پس از خارج شدن از ماشین لباسشویی، به دلیل جابجا بسته شدن شیلنگ‌های ورودی می‌باشد. بدین ترتیب که ورودی آب سرد و گرم با یکدیگر جابجا شده‌اند. لباس‌ها با آب سرد آبکشی می‌شوند. پس چرا گاهی اوقات زمانی که آنها را از ماشین لباسشویی خارج می‌کنید، داغ هستند؟ در این مواقع نیازی به تغییر تنظیمات ماشین لباسشویی و یا مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز ماشین لباسشویی وجود ندارد؛ بلکه ابتدا باید چگونگی اتصال شیرها را بررسی کنید. اگر ماشین لباسشویی شما از دو شیر مجزای آب گرم و سرد استفاده می‌کند، این احتمال وجود دارد که شیرها به طور جابجا وصل شده‌ باشند. در صورتی که ماشین لباسشویی شما از یک شیر استفاده می‌کند نیز این احتمال وجود دارد که شیلنگ ورودی آن به جای اتصال به شیر آب سرد، به آب گرم متصل شده باشد. در صورت بروز این مشکل، لباس‌ها در زمان آبکشی به جای آب سرد، با آب داغ آبکشی می‌شوند و این یعنی چروک شدن بیش از حد لباس‌ها آن هم در آخرین مرحله شستشو. به همین دلیل است که در زمان خارج کردن لباس‌ها از ماشین لباسشویی با لباس‌های چروک و بسیار گرم روبرو خواهید شد.

اتصال درست شیرهای آب سرد و گرم را بررسی کنید

دما و دور خشک کن ماشین لباسشویی را تنظیم کنید

توجه داشته باشید که دور بیش از حد خشک کن می‌تواند یکی دیگر از دلایل چروک شدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی باشد. بهترین دور خشک کن در ماشین‌های لباسشویی، در بازه ۸۰۰ تا ۱۰۰ دور است. اگر دور خشک کن از این رقم بالاتر باشد، لباس‌ها بسیار چروکیده خواهند شد. دلیل این امر این است که برخی خانم‌ها دوست دارند که لباس‌های آنها کاملاً خشک و بدون آب از ماشین لباسشویی خارج شوند. این در حالی است که تفاوت رطوبت بین دور خشک کن ۱۰۰۰ و ۱۴۰۰، تنها ۵ درصد است و ارزش چروکیدگی بالای لباس‌ها را ندارد. چون در عوض زحمت اتوکشی شما را بسیار افزایش خواهد داد.

دما نیز یکی دیگر از پارامترهای مهم در زمان خشک کردن لباس‌ها می‌باشد. در ماشین‌های لباسشویی جدید، بهترین درجه برای خشک کردن لباس‌ها عبارتند از:

  • EasyIron
  • EasyCare
  • Delicate
  • Syntetics

در ماشین‌های لباسشویی قدیمی نیز بهترین درجه‌ها برای خشک کن، در بازه ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارد.

از دکمه ضد چروک ماشین لباسشویی استفاده کنید

ماشین‌های لباسشویی جدید دکمه‌ای به نام Crease Care یا Crease Relax دارند که در کنار آن، علامت اتو نیز قرار دارد که با فشار دادن آن می‌توانید تا حد زیادی از چروک شدن لباس‌های خود جلوگیری به عمل آورید. البته در ماشین‌های لباسشویی قدیمی‌تر نیز این آپشن مستقیماً وجود ندارد. اما راهکارهایی برای آن تعریف شده است که باید با مراجعه به دفترچه راهنمای آنها این آپشن را پیدا و استفاده کرد.

حجم زیادی لباس را وارد ماشین لباسشویی نکنید

جالب است بدانید که یکی از رایج‌ترین دلایل چروک شدن لباس‌ها همین اقدام ساده است. حجم زیاد لباس‌ها در داخل ماشین لباسشویی، شرایط را به سمت چروک شدن بیش از حد لباس‌ها هدایت می‌کند. هر ماشین لباسشویی دارای یک وزن به خصوصی است که البته منظور از وزن، وزن لباس‌های خیس است، نه لباس‌های خشک ورودی به ماشین لباسشویی. پس هرگز بار بیش از حد مجاز را داخل ماشین لباسشویی خود انباشته نکنید.

حجم زیادی لباس را وارد ماشین لباسشویی نکنید

لباس‌ها را بی درنگ از ماشین لباسشویی خارج کنید

باقی ماندن بیش از حد لباس‌ها به مدت طولانی در داخل ماشین لباسشویی، یکی دیگر از دلایل چروک شدن آنها است. بنابراین زمانی که کار شستشو و خشک کردن ماشین لباسشویی به پایان می‌رسد، بی‌درنگ لباس‌ها را از آن خارج کنید و آنها را در حالی که کمی رطوبت دارند، بر روی بند لباس یا رخت‌آویز پهن کنید. بخش عمده‌ای از چروک لباس‌ها در حالت آویخته بودن آنها برطرف می‌شود. این کار یک فایده دیگر نیز برای شما دارد: خارج شدن سریع لباس‌ها از ماشین لباسشویی از ایجاد بوی بد و رشد باکتری در داخل دیگ ماشین لباسشویی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد و از سوی دیگر با قرار گرفتن لباس‌ها در معرض تابش نور خورشید و وزش باد، لباس‌های سالم‌تری را تحویل خواهید گرفت.

نرم کننده‌های لباس را جدی بگیرید

نرم کننده‌های لباس از نقش چشمگیری در جلوگیری از چروک شدن آنها بر عهده دارند. البته میزان مصرف نرم کننده‌ها باید مطابق با استاندارد اعلام شده از سوی تولید کنندۀ آنها باشد. چون استفاده بیش از حد از نرم کننده می‌تواند باعث لکه شدن لباس‌ها شود.

بیشتر بخوانید: آموزش شستشوی لباس نخی در لباسشویی

سخن پایانی

تجربه به ما نشان داده است که چروک شدن لباس‌ها پس از خروج از ماشین لباسشویی در بیشتر مواقع ارتباطی با صحت عملکرد ماشین لباسشویی ندارد و این موضوع به عملکرد و رفتارهای خود ما مربوط است. پس با تغییر نگرش و اصلاح عملکرد می‌توان به راحتی این مشکل را برطرف کرد.

سوالات متداول

چرا لباس‌ها بعد از شستشو در ماشین لباسشویی چروک می‌شوند؟

لباس‌ها بعد از شستشو در ماشین لباسشویی ممکن است به دلیل نحوه چیده شدن در داخل ماشین یا استفاده از برنامه‌های شستشویی نامناسب چروک بخورند.

چگونه می‌توانم از چروک شدن لباس‌ها بعد از شستشو در ماشین لباسشویی جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌ها، می‌توانید لباس‌ها را به طور منظم و به درستی درون ماشین لباسشویی چیده و از برنامه‌های شستشوی مناسب با جنس لباس استفاده کنید.

چه روش‌هایی برای از بین بردن چروک‌های لباس‌ها پس از شستشو در ماشین لباسشویی وجود دارد؟
برای از بین بردن چروک‌های لباس‌ها پس از شستشو، می‌توانید از اتو یا دستگاه اتو بخار استفاده کنید یا لباس‌ها را به طور دقیق برای خشک شدن چیده و از برنامه خشک کننده با دمای مناسب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

من این متن را مطالعه کردم واقعا کاربردی بود ممنون از زحمات شما، برای تعمیر یخچال با شماره نمایندگی تماس میگیرم.
نام و نام خانوادگی
عنوان

جدول محتوا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سایر مقالات

نحوه-چیدمان-مواد-غذایی-در-یخچال-جنرال-الکتریک-شاخص
راهنمای چیدمان داخل یخچال فریز
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
 لباسشویی تک شیر و دو شیر چه تفاوتی با هم دارند؟
تعمیر و تعویض فیلتر یخچال پروفایل
تعویض فیلتر یخچال پروفایل
شستن پتو با لباسشویی
چگونه پتو را با لباسشویی بشوییم؟
ترموستات یخچال
ترموستات یخچال
در-مورد-برچسب-انرژی-چقدر-میدانید-شاخص
در مورد برچسب انرژی چقدر میدانید؟
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
تنظیم سختی آب در ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
 مزایا و معایب قرص ماشین ظرفشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
راهنمای خرید بهترین مایع لباسشویی
تاثیر-قطعی-برق-بر-لوازم-خانگی-شاخص
تاثیر قطعی برق بر لوازم خانگی